טיפול טבעי בחרדה: כל הדרכים להתמודד איתה באופן מקצועי

מרכז "נקודת האור" מציע טיפול טבעי בחרדה, המיועד לילדים ומבוגרים כאחד. אנחנו מציעים מגוון טיפולי גוף – נפש, המבוססים על דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה, רפלקסולוגיה וטיפולים רגשיים. צוות המטפלים שלנו בעל ניסיון רב וילווה אתכם ברגישות ובמסירות לאורך כל תקופת הטיפול.

הקדמה

מתקפת חמאס בעזה הכניסה את הציבור בישראל לטראומה הגדולה ביותר בתולדותיו, כאשר אירועי הדמים הקשים וחוסר הוודאות המתמשך ביחס לגורלם של רבים עוררו חרדה נקודתית וכלל-ארצית. אמת, ישראל מנוסה באירועי טרור מעוררי חרדה – מהפיגועים לאורך שנות קיומה של המדינה, עבור בירי טילים וכלה במלחמות. אבל אכזריות נטולת צלם אנוש המשודרת בכלי התקשורת וברשתות החברתיות ומביאה את האימה לביתו של כל אחד ואחת – יצרה מימד חדש של חרדה בציבוריות הישראלית ידועת הסבל.

ולא שחסרות לנו סיבות לחרדה – הדאגות של כל אם לגורל ילדיה המשרתים בצבא, מגפת קורונה שפגעה אנושות במשק, ועוד ועוד. על פי סקר שנערך ב-2022 כ-7.5% מהאוכלוסייה בישראל השתמשו באותה שנה בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה – שהיוו תשובה למחסור החריף בייעוץ נפשי ושיקפו את השפעת הקורונה, בין היתר על הילדים הסגורים בבתיהם שהפגינו סימפטומים של דיכאון. טיפול בחרדה – בין אם מדובר על טיפול קונבנציונלי או טיפול טבעי בחרדה צריך להינתן רק לאחר ייעוץ מקצועי מהימן.

מה זו חרדה?

בעוד פחד הוא מצב נורמלי שנועד לעזור לנו לשרוד מול איומים שונים, הרי שבמצבי קיצון הפחד עלול להפוך לחרדה, וכשזו מתמשכת היא עלולה להפריע לתפקוד הגופני, הקוגניטיבי והחברתי שלנו. החרדה מוגדרת כרגש שמאופיין בסערה פנימית וכולל תחושת פחד ואימה, ובתחושה של אי-שקט ודאגה לא מוכללת ולא ממוקדת. בניגוד לפחד, שהוא תגובה רגשית לאיום אמיתי, חרדה היא ציפייה לאיום עתידי. תחושת החרדה עשויה להיות חסרת פרופורציה ביחס לסיכון הממשי, אולם למי שסובל ממנה קשה לשלוט עליה. מי שכבר חווה חרדה בעבר עלול ללקות בחרדה חוזרת במצבים דומים לאלה אשר עוררו את החרדה בעבר. במקרים אלו מומלץ לפנות לאיש מקצוע לצורך קבלת טיפול – בין אם מדובר על טיפול קונבנציונאלי או טיפול טבעי בחרדה.

טיפול טבעי בחרדה_מרכז נקודת האור

סוגי חרדות

הפרעת חרדה כללית: היא סוג החרדה הרווח ביותר. היא מתבטאת בדאגה מוגברת בעניינים שונים וגורמת ללחץ ולמתח, חוסר מנוחה ועצבנות, עד כדי פגיעה בתפקוד השוטף של האדם ומתבטאת בתסמינים שונים, שהם פחות מוגדרים מאשר בסוגי חרדה אחרים.

פאניקה: התקפי פחד פתאומיים המלווים בקוצר נשימה, דפיקות לב מואצות, תחושת מצוקה, ועוד.

הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD): הפרעת החרדה הזו נגרמת בהמשך לאירוע טראומטי (מלחמה, פיגוע, תאונה וכו') והיא כוללת סיוטים חוזרים של מראות האירוע ומשפיעה על השינה, על תפקודו של האדם ועל יכולת הריכוז שלו. לפיכך, היא גם גורמת לאדם שחווה את הטראומה לנסות ולהימנע ממצבים שיובילו אליה תוך צמצום פעולותיו.

חרדה חברתית: מוגדרת כחשש ממצבים חברתיים וממפגש עם אנשים ולכן עלולה להוביל להסתגרות ולהימנעות מקשרים חברתיים. במפגשים שכאלה האדם עלול לסבול מהזעה מוגברת, דופק גבוה, ועוד.

הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD): דפוס של חזרה נשנית על פעולות (קומפולסיביות) ומחשבות חוזרות לא נשלטות (אובססיות). למשל: רחצה מספר רב של פעמים ביום, ניקיון קיצוני, חזרה על אותה פעולה שוב ושוב, לעיתים תוך ספירה מדויקת של מספר הפעמים שמבצעים אותה, ועוד. התנהגות זו הופכת לריטואלית ובעזרתה הסובל מצליח להפחית את החרדה שלו.

פוביות: פחד מפני חרקים, טיסות, בעלי חיים, חיידקים, מקומות סגורים, ועוד.

התקף חרדה – תסמינים

תסמיני החרדה יכולים להיות יומיומיים ומתמשכים (חרדה כרונית/מוכללת) ולפיכך פוגעים באיכות החיים של הסובל, או שהם יכולים להגיע מדי פעם בהתקפים חזקים (חרדה חריפה). עוצמת ההתקפים ותדירותם משתנה מאדם לאדם. החרדה יכולה להתבטא בדיכאון, הפרעות נפשיות (עד כדי ניסיונות אובדניים), קשיי ריכוז, עצבנות, אי-שקט, תחושת חוסר אונים, סיוטים ונדודי שינה, מתח מוטורי (תפיסת שרירים), כאבי ראש ובטן, בחילות ושלשולים, יובש בפה, קוצר נשימה, דפיקות לב מוגברות, כאבים בחזה, עייפות מוגברת, רעד, הזעה מוגברת, דחיפות במתן שתן וגם אימפוטנציה. במקרים בהם התסמינים פוגעים באיכות החיים מומלץ לפנות לאיש מקצוע לצורך קבלת טיפול – בין אם מדובר על טיפול קונבנציונאלי או טיפול טבעי בחרדה.

כיצד ניתן לאבחן חרדה?

האבחנה של חרדה נעשית רק על ידי איש מקצוע – פסיכולוג, פסיכיאטר וגם רופא משפחה – על סמך התסמינים שאותם מתאר המטופל. ההערכה הקלינית והפסיכולוגית מתבססת, לצד התסמינים, על בדיקת הרקע הנפשי של המטופל וההיסטוריה המשפחתית שלו. כמו כן יבוצעו בדיקות רפואיות כדי לשלול אפשרות של בעיות גופניות שיכולות להיות הגורם לחרדה (התמכרות לסמים ולאלכוהול, בעיות לב, ועוד).

דרכי טיפול בחרדה

טיפול קונבנציונלי

 טיפול בחרדה מבוסס על פסיכותרפיה (ייעוץ פסיכולוגי) ותרופות. הטיפול הפסיכותרפי כולל טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), בדרך כלל קצר מועד וממוקד בשינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות של המטופל כדי לאפשר לו להתמודד עם הבעיה על ידי זיהוי הגורמים לחרדה ושינוי ההתנהגות שיפחיתו אותה ויאפשרו למטופל שליטה על חייו.

כמו כן משתמשים כיום באמצעים וירטואליים כדי להפגיש את המטופל באופן הדרגתי עם גורם החרדה/ פוסט-טראומה כדי שילמד להתמודד איתה. טיפול פסיכודינמי נועד לאפשר למטופל לפגוש דפוסים בעייתיים בהתנהגותו, זיהוי המקור שלהם (בדרך כלל בילדות, כאלה שאינם מודעים) ואימוץ דפוסי התנהגות חדשים כדי להשיג שוב שליטה על החיים.

הטיפול התרופתי כולל תרופות נוגדות חרדה מסוגים שונים המתאימות גם לטיפול בדיכאון. זאת לצד תרופות הרגעה ותרופות אנטי-פסיכוטיות.

טיפול טבעי בחרדה

 הרפואה המשלימה מציעה מגוון רחב של טיפולי גוף-נפש בחרדה שתכליתם לטפל בחוסר האיזון האנרגטי בגוף. זאת בין היתר באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה מאוזנת ואימוץ אורח חיים בריא. האבחון נעשה – מעבר לתשאול המטופל – גם באמצעות בדיקת הלשון, הדופק, ועוד.

דיקור סיני: דיקור סיני הוכח במחקרים רבים בתור טיפול טבעי בחרדה, אשר מחזק את הגוף, מפחית דפיקות לב, גורם לרגיעה ומסייע להירדמות. זאת היות שהדיקור מסייע לשחרור אנדורפינים (החומרים הכימיים במוח הפועלים באופן טבעי נגד מתח וכאב) וסרוטונין (המסייע בוויסות חרדה, וכן אחראי לשינה, לעיכול, ועוד). כמו כן הדיקור מסייע לאיזון הורמונלי של הגוף, לפתיחת חסימות אנרגטיות, להרגעה, ועוד.

יתרונו הגדול של הדיקור הסיני בהיותו טיפול טבעי בחרדה היא העובדה שאין לו תופעות לוואי והוא אינו יוצר תלות בגוף. בנוסף, הדיקור מטפל בשורש הבעיה ולא רק בתופעות הלוואי. "על הדרך" הוא מסייע להעלמת סימפטומים שונים של החרדה – כאבי ראש, דפיקות לב, קשיי נשימה, סחרחורות ועוד, ובכך משפר את איכות החיים הכללית. כבר לאחר טיפול- או שניים ניתן לראות ירידה משמעותית בתדירות התקפי החרדה ובעוצמתם.

הדיקור, בעזרת מחטים דקיקות וסטריליות, נעשה בנקודות שונות לאורך המרידיאנים – ברגליים, בגב, בפנים, בידיים – בהתאם לבעיות הספציפיות של כל מטופל, במטרה להשיג את ההשפעה הטובה והמהירה ביותר. מספר הטיפולים משתנה ממטופל למטופל על פי מצבו הבריאותי ובעיותיו המסוימות. משך הטיפול: 30-20 דקות.

צמחי מרפא: צמחי מרפא מהווים טיפול טבעי בחרדה ובעלי השפעה מוכחת מאז שחר ההיסטוריה. צמחים מסוימים מסייעים לאיזון ההורמונלי בגוף, להרגעה ולשחרור, לחיזוק איברים שונים ולריפוי. בעידן המודרני צמחי המרפא מהווים השלמה לתרופות. במקרה של הרפואה הסינית – הם יכולים להוות השלמה לטיפול בדיקור ובתזונה.

תזונה: על פי הרפואה הסינית הלחות והחום של הגוף גורמים להאטת תהליכים ולפגיעה במערכת האנרגטית, ובהמשך לכך גורמים לבעיות הגופניות והמנטליות. לפיכך, טיפול טבעי בחרדה יתבסס על מזונות שאינם מעוררי לחות וחום. בין המזונות שמעוררים לחות וחום: קפה, סוכר, אלכוהול, אוכל שומני לסוגיו. לאלו אפשר להוסיף פרוביוטיקה, תוספי מזון וויטמינים.

רפלקסולוגיה: בדומה לדיקור לאורך המרידיאנים, הרפלקסולוגיה משתמשת בלחיצה על נקודות המשקפות את מפת הגוף בכפות הרגליים. הלחיצות יוצרות תגובת שרשרת בשרירים ומביאות לשחרור חסימות באיברי הגוף ולהביא את המערכות השונות לאיזון.

טיפולים רגשיים (לילדים ומבוגרים): מפגשים אלה עם מטפלים נועדו להתמודד עם חרדות עכשוויות ולחולל שינוי עכשווי. לצד השיחות ניתן להשתמש בדמיון מודרך כדי להגיע למודעות שקשורה לגורמים לחרדות.

אורח חיים בריא: פעילות גופנית, יוגה, טאיצ'י ועוד פעילויות מסייעים להתמודדות עם מתחים, מאזנים את הגוף-נפש ומבטיחים בריאות טובה יותר, שמצידה תורמת להפחתת המתחים. טיפולים אלה חשובים במיוחד למי שלא פונה לטיפול פסיכולוגי או אחר (למשל, חשש מתופעות לוואי של תרופות). מחקרים רבים הוכיחו כי התעמלות מהווה טיפול טבעי בחרדה.

היכן ניתן למצוא טיפול טבעי בחרדה?

מרכז נקודת אור – מתחם ראשון מסוגו המציע חוויית טיפול שלמה והוליסטית – מעמיד מגוון רחב של טיפולי מגע וטיפולים רגשיים, ובהם דיקור סיני, טיפול בצמחי באך ובצמחי מרפא, נטורופתיה, רפואה סינית, טווינה, טיפולים רגשיים, ועוד באמצעות צוות מטפלים ויועצים מנוסה ואמפטי. אחת ההתמחויות שלנו היא טיפול טבעי בחרדה למבוגרים ולילדים. אז אם גם אתם רוצים להשתחרר מהחרדות שלכם במהירות ובקלות – התקשרו עוד היום ונשמח לסייע לכם: 055-9178811

עוד טיפולים במרכז נקודת האור

רפואה משלימה - נקודת האור

הטיפולים במרכז לטיפולים רגשיים וייעוץ בנקודת האור

רפואה משלימה רחובות, פסיכותרפיה רחובות, טיפולים רגשיים רחובות, nlp רחובות, טיפול רגשי לילדים ברחובות – נס ציונה, ייעוץ זוגי נס ציונה רחובות, גישור רחובות, ייעוץ קריירה רחובות, דיקור סיני רחובות, רפלקסולוגיה רחובות, טווינה רחובות, שיאצו רחובות, רייקי רחובות, נטורופתיה רחובות, פרחי באך רחובות, ריברסינג רחובות, דיקור קוסמטי רחובות, עיסויים ברחובות, עיסוי שוודי רחובות, עיסויי בהיריון רחובות, עיסוי רפואי רחובות, עיסוי רקמות רחובות,דיאטנית רחובותתנועה ויציבה רחובות, פלדנקרייז רחובות, פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן רחובות,רפואה משלימהייעוץ קריירה, ייעוץ תעסוקתי, קליניקה להשכרה,  טווינה, שיאצוריברסינג, דיקור קוסמטי, עיסוי שוודיעיסויי בהיריון, תנועה ויציבה.

אנו רואים את חווית המטופל כערך עליון. נקודת האור עובדת בשיתוף עם מספר רב של מטפלים עצמאים במטרה להתאים למטופל את הטיפול הטוב ביותר עבורו, תוך הקפדה על התאמת מעטפת טיפולית אישית לבעיה הרפואית שלך.