אנדומטריוזיס בראי הרפואה הסינית

אנדומטריוזיס היא הגדרה של הרפואה המערבית למצב בו נדידת רקמה של רירית הרחם, הנקראת אנדומטריום, אל מחוץ לרחם. על-פי התפיסה של הרפואה הסינית, כשאין כאב ישנה זרימה, כשאין זרימה יש כאב. באנדומטריזיוס אין זרימה חופשית של הדם ברחם. אנדומטריוזיס יכול לגרום לבעיות פריון, לנזקים באברים הפנימיים ולכאבי מחזור מאוד קשים. על האבחון והטיפול באנדומטריוזיס על-פי הרפואה הסינית, אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם. 

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית כרונית, תלוית אסטרוגן ודלקתית. היא נגרמת כאשר תאים דמויי רירית הרחם נמצאים מחוץ לרחם ומתמקמים באזורים שונים בגוף, בעיקר באזור האגן. ידוע כי המחלה פוגעת בכ-10% מהנשים הנמצאות בגיל הפריון, הרבה פעמים כבר מהווסת הראשון.

המחלה גורמת לכאבי גב ואגן קשים, המחמירים במהלך הווסת או הביוץ וכן בזמן קיום יחסי מין. היא גורמת גם לקשיי פריון, בעיות עיכול ועוד והיא בהחלט פוגעת באיכות החיים של החולות בה.

התאים דמויי אנדומטריום אשר נמצאים מחוץ לרחם מגיבים לשינויים ההורמונליים בדומה לתאי האנדומטריום שבתוך הרחם.. כך, כאשר יש דימום משכבת האנדומטריום ברחם, ייתכן גם דימום מרקמת האנדומטריום שמחוץ לרחם וייתכנו גם תהליכים דלקתיים שונים.

אין דרך בה הדם המופרש מתאי האנדומטריום  ייפלט מהגוף והצטברותו עלולה לגרום מספר בעיות:

  • הידבקויות בין הרקמה, שמדממת ואינה במקומה, לבין האברים הסמוכים.
  • נגעים ורקמות צלקתיות באגן.
  • מוקדים דלקתיים שעלולים לחדור לאיברים.
  • ציסטות שחלתיות המכילות נוזל דמי הנקראות ציסטות שוקולד.

המחלה קשה לאבחון ואבחון מלא שלה ייתכן רק באמצעות ניתוח לפרוסקופיה, ניתוח זעיר פולשני ובבדיקה היסטולוגית של הרקמות שהוסרו.

תסמיני המחלה

תסמיני אנדומטריוזיס מופיעים בעיקר בסמוך למחזור ולביוץ. לעיתים הם קיימים כל הזמן ומחמירים בסמוך לזמנים אלו. אלו הסימפטומים העיקריים:

  • כאבי מחזור חזקים, כאבים בעת קיום יחסי מין, כאבים בעת הפרשת צואה, כאבים בעת הטלת שתן, כאבים בגב התחתון או בחלל הבטן העליונה או התחתונה, כאבים כרוניים באגן.
  • דימום חריג המתבטא בהפרשות נרתיקיות חומות, דימום בלתי סדיר ודימום וסתי ממושך וכבד, לעיתים עם קרישי דם.
  • שלשולים, עצירויות, נפיחויות בטניות, בחילות, תחושת לחץ בפי הטבעת, דימום רקטלי בעת מחזור, בחילות.
  • תכיפות במתן שתן, תחושת התרוקנות בלתי שלמה, כאב בבטן התחתונה במהלך התרוקנות, תסמינים הדומים לדלקת בדרכי השתן אך ללא המצאות חיידקים בתרבית.
  • קושי להיכנס להיריון לאחר הפסקה של שנה בנטילת אמצעי מניעה.
  • בנוסף, כאבים ודקירות ברגליים, חרדה, דיכאון ועייפות כרונית.

כתוצאה מהתסמינים הללו נשים מתקשות לתפקד בחי היומיום ועלולות להיות לכך השלכות רגשיות.

אנדומטריוזיס בראי הרפואה הסינית 

על-פי הרפואה סינית האבחנה הראשונית של אנדומטריוזיס היא תקיעות של אנרגיה ודם. כל כאב, על-פי הרפואה הסינית, הוא ביטוי של סטגנציה ותקיעות.

מוקדי האנדומטריוזיס הם למעשה דם או רקמת רירית הרחם שנמצאים במקומות שאינם אמורים להיות בהם. לפי הרפואה סינית עצם הימצאותה של רקמה במקום בו אינה אמורה להיות יוצרת תקיעות של אותה רקמה. לגוף, כאמור, אין יכולת לסלקה. כתוצאה מכך מופעלת המערכת החיסונית ונוצרת דלקת. ציסטות דמיות, אנדומטריומות, הממוקמות בשחלה, הן ביטוי נוסף לתקיעות של הדם.

הפתרון של הרפואה הסינית במקרה כזה היא להניע את האנרגיה והדם בכמה דרכים. בין היתר משתמשים בנקודות דיקור ובצמחי מרפא כדי לשפר את זרימת הדם בגוף באופן מערכתי בכלל וגניקולוגי בפרט.

כיצד מתבצע האבחון?

תהליך האבחון של אנדומטריוזיס ברפואה סינית כולל תשאול מפורט במהלכו עוברים על מידע רפואי ונערכת בדיקה של הגוף.

התשאול כולל בירור יסודי של הסימפטומים ושל מצבה הכולל של האישה. בדיקת הגוף כוללת בדיקות של הלשון, הבטן, הדופק  ונקודות שונות בצוואר, בבטן, בידיים וברגליים. תוצאות של בדיקות דם ובדיקות הדמיה שנעשו בעבר נלקחות גם הן בחשבון.

אנדומטריוזיס – טיפול ברפואה סינית

עיקר תשומת הלב בטיפול אנדומטריוזיס על-פי הרפואה סינית ניתן להנעת הדם והזרמת הדם אל הרחם ולבטן התחתונה. הטיפול בדיקור סיני יכול להפחית משמעותית את חומרת המחלה ואת תסמיניה אצל מרבית מהמטופלות. השפעת הטיפול היא השפעה מצטברת וטיפול לטווח ארוך מביא לשיפור משמעותי יותר.

דיקור סיני נחשב כיום לאחת השיטות היעילות ביותר להקלה ולפתרון בעיות של כאב ובעיות פנימיות. הדיקור הסיני מתבצע על-ידי החדרת מחטים דקות אל נקודות דיקור לאורך מסלולי המרידיאנים בגוף. לפי הרפואה הסינית כל כאב, פיזי או נפשי הוא תוצאה של חוסר איזון אנרגטי  ויופיעו כשינויים אנרגטיים במסלולי המרידיאנים.

דיקור סיני לאנדומטריוזיס

בנוסף לדיקור הסיני, הטיפול באנדומטריוזיס מתבצע גם באמצעות נטילת צמחי מרפא המסייעים לאזן את זרימת הדם, משפרים את הסירקולציה בבטן התחתונה ומפחיתים את הכאב בזמן הווסת.

פרט לדיקור סיני ולצמחי מרפא קיימת משמעות רבה גם לתזונה היומיומית. הורמון האסטרוגן מוביל לשגשוג וצמיחה של נגעי האנדומטריוזיס ולהחמרת התסמינים. הקטנת כמויות האסטרוגן בגוף עוזרת בהפחתת רמות ההורמון בדם, להרעבת הנגעים ולהצטמקותם.

בנוסף, חלק מחומרי ההדברה מכילים חומרים דמויי אסטרוגן וחשיפת הגוף לחומרים אלו מחמירה את השיבוש ההורמונלי שממילא כבר קיים.

לכן חשוב לאכול מזונות המסייעים בפינוי האסטרוגן מהגוף מזון עשיר בסיבים תזונתיים, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים. להוסיף מזונות עשירים בוויטמין C התורם להעלאת הפרוגסטרון בגוף, מזונות עשירים בויטמין 6B ובאבץ.

מומלץ להפחית מאכלים המגבירים את ייצור האסטרוגן כגון סויה, טופו ואדממה ומוצרים לא אורגניים במידה וצורכים בשר וביצים.

ולסיום, מומלץ ביותר לשלב פעילות גופנית בשגרת היומיום. נמצא כי פעילות גופנית סייעה בהפחתה של 75% בעוצמת הסימפטומים של אנדומטריוזיס בהשוואה לנשים שלא עסקו בספורט כלל.

הצטרפי למאות הנשים שבחרו ברפואה הסינית לטיפול בבעיות פריון ובאנדומטריוזיס כטיפול תומך ומיטיב. נשמח לייעץ, לכוון, להדריך ולענות על כל שאלה. את מוזמנת ליצור קשר עם מרפאת נקודת האור לתיאום פגישה ראשונה ולקבלת פרטים נוספים. 

עוד טיפולים במרכז נקודת האור

רפואה משלימה - נקודת האור

הטיפולים במרכז לטיפולים רגשיים וייעוץ בנקודת האור

רפואה משלימה רחובות, פסיכותרפיה רחובות, טיפולים רגשיים רחובות, nlp רחובות, טיפול רגשי לילדים ברחובות – נס ציונה, ייעוץ זוגי נס ציונה רחובות, גישור רחובות, ייעוץ קריירה רחובות, דיקור סיני רחובות, רפלקסולוגיה רחובות, טווינה רחובות, שיאצו רחובות, רייקי רחובות, נטורופתיה רחובות, פרחי באך רחובות, ריברסינג רחובות, דיקור קוסמטי רחובות, עיסויים ברחובות, עיסוי שוודי רחובות, עיסויי בהיריון רחובות, עיסוי רפואי רחובות, עיסוי רקמות רחובות,דיאטנית רחובותתנועה ויציבה רחובות, פלדנקרייז רחובות, פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן רחובות,רפואה משלימהייעוץ קריירה, ייעוץ תעסוקתי, קליניקה להשכרה,  טווינה, שיאצוריברסינג, דיקור קוסמטי, עיסוי שוודיעיסויי בהיריון, תנועה ויציבה.

אנו רואים את חווית המטופל כערך עליון. נקודת האור עובדת בשיתוף עם מספר רב של מטפלים עצמאים במטרה להתאים למטופל את הטיפול הטוב ביותר עבורו, תוך הקפדה על התאמת מעטפת טיפולית אישית לבעיה הרפואית שלך.