טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הינו טכניקה שמטרתה לעזור לאנשים לשנות התנהגות אחת בשנייה באופן מודע.

לפני שנדגים כיצד משתמשים בטכניקה, יש להבין מה קורה לנו באופן בלתי מודע בראש טרם ביצוע פעולה מסוימת. זה עלול להישמע מעט מוזר, אבל אם נעצור שנייה לפני שנבצע פעולה מסוימת נגלה כי מאחורי כל פעולה שאנחנו עושים קיימת מחשבה מקדימה לה.

ישנן שתי סוגי מחשבות:

מחשבה מחבלת – מחשבה שמובילה אותנו לפעול בצורה שאינה מסייעת להגיע למטרה הרצויה לנו.

מחשבה מסייעת – מחשבה שמובילה אותנו לפעול בצורה שמקדמת את המטרה אליה אנו שואפים.

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מאפשר לנו להיות ערים למחשבות שעוברות בראשנו ולזהות באיזה סוג מחשבה מדובר. במקרים של מחשבה מחבלת, CBT עשוי לסייע לנו להימנע מביצוע הפעולה שהמחשבה המחבלת מובילה אליה ולהחליפה במחשבה מסייעת, שתוביל אותנו לביצוע פעולה שתוצאותיה עשויות להוביל לשביעות רצוננו.

טיפול התנהגות קוגניטיבי יכול לסייע במגוון רחב של תחומים, ביניהם תהליך הירידה במשקל.

כיצד אם כן משתמשים בגישה זאת בתהליך הירידה במשקל?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי כולל בתוכו מגוון רחב של כלים.
הדוגמא שלהלן מתארת כיצד משלבים CBT עם אחד הכלים שנקרא אכילה בישיבה:

אכילה בישיבה, הוא מונח קצת מוזר לפעולה שגרתית, הרי אם נחשוב שנייה אחת על הארוחות שאכלנו לאורך היום, ברובם ישבנו סביב שולחן (במטבח, בפינת האוכל, במשרד או בסלון).

אכילה בעמידה כוללת אחד או יותר מהמצבים הבאים:

  • טעימת דוגמיות מזון בסופר או בשווקים.

  • טעימת התבשיל בעת הכנתו.

  • טעימה מהשאריות בזמן פינוי הכלים מהשולחן.

  • לקיחת חופן של "נשנוש" (קרקר, חטיף, עוגייה) בעת מעבר ליד שולחן עליו הוא מונח (בית, משרד, בר).

  • לקיחת "נשנוש" (פרי/ פרוסת גבינה צהובה/ פסטרמה) מהמקרר בעת פתיחתו טרם קבלת ההחלטה מה להכין ממנו לארוחה הבאה.

  • אכילה בזמן נהיגה, בעת ניהול שיחת טלפון או שוטטות בבית.

המשמעות של אכילה בעמידה היא תוספת קלוריות לתזונה היומית שאנחנו כלל לא מודעים אליה, אכילה מסוג זה הינה אימפולסיבית ונעשית בצורה אוטומטית.

למשל, אילו היו מבקשים ממך לנהל יומן אכילה, כל מה שהיה נאכל באותו היום בעמידה היה מושמט, לא במתכוון כמובן. ההסבר לכך טמון בחשיבות העין שלנו, מאחר ולעין יש תפקיד מפתח בסיוע תחושת השובע בסיום הארוחה. כאשר אנחנו אוכלים בעמידה, העין לא רואה מה שנאכל, ולכן גם אם פיסיולוגית אנחנו אמורים לחוש שבעים, המשך היום שלנו יתנהל כמתוכנן מבחינת הארוחות – כאילו הארוחה הזאת מעולם לא הייתה.

השימוש בכלי של אכילה בישיבה, עפ"י שיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי, מוביל אותנו בראש ובראשונה להיות מודעים למצבים בהם אנחנו אוכלים ללא תשומת לב. מודעות זו, מאפשרת לנו להחליף פעולה אוטומטית בפעולה חיובית אחרת, וע"י כך לקבל את השליטה וההחלטה על מה נכנס לגוף שלנו – כעת אנו אלה ששולטים באוכל ולא הוא בנו.

המשמעות של קבלת שליטה והחלטה על מה שאנו בוחרים להכניס לפה לא חייבת להיות מקושרת רק לאנשים שמעוניינים בדיאטה, אלא יכולה להשתלב גם בסיגול אורח חיים בריא.
חשיבותו של כלי שכזה הוא בהקניית הרגל שאם נסגל אותו לעצמנו נלמד ליהנות מהמזון שאנו אוכלים.

אם בעזרת שינוי בדפוס התנהגות קטן ניתן לעשות שינוי משמעותי בחיינו, תתארו לעצמכם מה ניתן לעשות משילוב של דפוסי התנהגות קטנים, One step at the time.

מאת חן קוזניץ דיאטנית קלינית.